Waifu ja Otaku

Koska blogiini viitattiin. En tiedä oliko viittaus ivallinen, mutta ajattelin, että voisin sanoa sanasen otakuista, kun olen asiaa joskus tutkinut, blogiini teemaan liittyen tietenkin. En pysty varmaksi sanomaan tietenkään tiedänkö asiasta todellisuudessa mitään.

Ensimmäisenä waifu ja otaku eivät ole yksiselitteisesti ehto toisilleen. Normaali, ei-otaku ihminen kykenee löytämään ihastuttavia piirteitä fiktiivisistä hahmoista eikä kaikki Otakut välttämättä kykene muodostamaan voimakasta tunnesidettä fiktiiviseen hahmoon. Emme kuitenkaan voi kieltää, että suurimmalla osalla ihmisistä joilla on waifu, ovat jonkinasteisia otakuja ja yleensä otakuilla on jonkinasteinen waifu. Siksi saatan välillä mainita ”henkilöt joilla on waifu” ja ”otakut joilla on waifu” tarkoittaen samaa asiaa. Tulee kuitenkin ymmärtää, etteivät ne ole välttämättä sama asia.

Otakun määritelmä on  lähinnä henkilö, jolla on voimakas kiintymys fiktiiviseen kokonaisuuteen ja sitä kautta kykenee muodostamaan voimakkaita tunnesiteitä hahmoihin ja löytämään seksuaalisia mieltymyksiä. Otakuna olemiseen kuuluu tietyllä tavalla halu tuottaa lisää fiktiota ja näin otaku pystyy upottautumaan ja yhdistämään itsensä osaksi fiktiota. Tuottaminen voi tietenkin ilmetä hyvin monella eri tavalla, henkilön omasta luovuudesta ja taidoista riippuen. Otaku ei sekoita todellisuutta ja fiktiota, vaikka nauttiikin fiktiosta.

Tyypillinen otaku

Olen waifu-käsitteestä jo paljon kirjoittanut ja minä ainakin huomaan tässä määritelmässä tiettyjä yhteyksiä siihen. Vaikka waifua voikin verrata uskontoihin, ei kukaan luule waifunsa olevan todellinen, vaan tiedostaa hänet fiktioksi. Raja fiktion ja todellisuuden välillä on selvä, ja kyetään pitämään ihannointi tiettyjen rajojen sisällä. Waifusta ei mielestäni pysty nauttimaan täysin, jos sitä ei tiedosta fiktioksi, koska hahmon fiktiivisyys on osa käsitteen viehättävyyttä. Sen sijaan tarve, jonka waifu täyttää, pystyisi ehkä myös täyttämään todellisuus, kuten edellisessä blogauksessa totesin.

Se mikä saa ihmisen kiintymään fiktiiviseen hahmoon ja sitä kautta tiedostamaan hänet waifukseen, on monimuotoinen. Waifun tarkoitus on, kuten mainittu täyttää tietty tarve ja edistää henkilön itsensä onnellisuutta. Waifun on tarkoitus olla jotain mihin henkilö voi luoda yhteyden tiettyjen piirteiden takia, jotka vastaavat henkilön omia ihanteita. Piirteiden määrittelyssä tulee esiin ns. moe-elementit.

Moe on sanana lähes yhtä teurastettu kuin waifu tai otaku. Nykypäivänä moe tuntuu tarkoittavan tietynlaista genreä, hahmoa tai jopa yksittäistä teosta. Osittaisesti se voi tukea alkuperäistä määritelmää, mutta alkuperäinen määritelmä on syytä tuntea. Moe alkuperäisessä merkityksessään tarkoittaa, jotain mikä saa kuluttajan haluamaan hahmoa. Moe:n siis määrittelee kuluttaja subjektiivisella tasolla. Moe-elementit ovat piirteitä joita hahmoilla esiintyy otakumaisessa viihteessä. Piirteet voivat vaihdella ulkoisista asioista tietynlaisiin persoonallisuuspiirteisiin. Moe-elementti on yksittäinen piirre osana kokonaisuutta, mutta mahdollisesti tietty osakokonaisuus tai yhdistelmä voidaan määritellä olevan moe.

Otakumaisessa viihteessä esiintyy hyvin paljon juuri tällaisia piirteitä, joita ei esiinny muussa viihteessä. Esimerkkinä varmaan tulevat mieleen kissankorvat ja meido-asut. Itsessään nämä asiat eivät välttämättä ole erityisen viehättäviä. Ne ovat moe-elementtejä, koska otakut ovat tietyllä tapaa ”hyväksyneet” niiden olevan moe, koska kuluttajat määrittelevät sen. Eli pääasiassa sellaiset piirteet, jotka ovat pitkään pysyneet suosittuina otakujen ansiosta, voidaan sanoa olevan moe-elementtejä. Markkinoille yritetään vähän väliä tuoda uusia elementtejä, jotkut onnistuvat ja jotkin eivät.

Kissankorvat ja meido-asu ovat klassisia moe-elementtejä.

Moe-elementit yhdistyvät waifu-käsitteeseen. Waifuun voidaan luoda yhteys juuri näiden piirteiden kautta. Se millaisia piirteet ovat ja miten ne ilmenevät, on henkilökohtaista. Ne ovat hahmon ns. viehätyspisteet (attraction point), jotka ovat henkilökohtaisia. Henkilö jolla on waifu, ei välttämättä edes osaa kuvailla minkä takia on kiintynyt kyseiseen hahmoon. Sen takia asian tunnistaminen voi olla haasteellista, mutta ei tarkoita ettei taustalla olisi henkilön oma käsitys siitä mitä on moe.

Otaku-ilmiöön liittyy vahvasti jonkin uuden fiktion tuottaminen. Tämä liittyy myös waifu-ilmiöön. Itsessään jo koko waifu ajatuksena on uuden tuottamista. Olenkin jo todennut, waifu on eräänlainen vaihtoehtoinen versio siitä alkuperäisestä. Sen takia harvoin henkilöille, joilla on waifu alkuperäisteos tai tekijä on merkityksellinen, mutta tietysti mikään ei kiellä sitä olemasta. Otakuillekaan luoja ei ole merkityksellinen. Tekijä ei ole enää jumala. Lähinnä sen takia koska otakujen luoman kokonaisuuden laajuudesta johtuen voi olla mahdoton määritellä kuka kokonaisuuden on määritellyt hetkittäiseen muotoonsa. Sen sijaan moe-elementeistä on tullut uusi jumala, jolla on merkitystä.

Rei on varmaan yksi eniten plagioitu animehahmo.

Tuottaminen ja ns. ” fictionalization” ovat waifuun yhteyden luomisen kannalta oleellisia. Fictionalization voi ilmetä keräilynä, piirtämisenä, kirjoittamisena tai ihan vain analysointina ja niiden lukemisena. Waifusta uuden tiedon tai kuvan löytäminen, kuvan piirtäminen, runon kirjoittaminen jne. luo ja vahvistaa yhteyttä waifuun. Otaku-ilmiön tuottaminen siis edesauttaa meitä luomaa yhteyden waifuumme, varsinkin jos oma luovuus on heikko. Ainakin minä olen kiitollinen jokaiselle otakulle joka piirtänyt kuvan, kirjoittanut artikkelin, laulanut laulun tai veistänyt figuurin waifustani ja jokaiselle otakulle joka on toiminut välikätenä tiedon siirtymisessä minulle. Myös prosessin toisessa päässä arvostetaan meitä, jotka ”kuluttavat” ja mahdollistivat ilmiön laajuuden. Reitti ei siis ole yksisuuntainen, vaan enemmänkin suuri arkisto, jota jokainen voi halutessaan täydentää tai käyttää.

Loppuun haluan mainita. Waifusta tulee väistämättä vastaan jotain epämiellyttävää. Ensimmäisenä tulee tietysti ajatus aikuisviihteestä, mutta jo pelkästään hahmon eriävä mielipide tai näkemys voi olla tällainen asia. Tämä kaikki tulee ymmärtää fiktiona, eikä sen takia kokea suurta vihaa tekijää tai teosta kohtaan. Ymmärrän kyllä kuinka tällaisen materiaalin olemassaolo voi olla epämiellyttävää, aiheuttaa kateutta tai inhoa vaikka sen tiedostaa fiktioksi. Vaikka jokin ei ole todellista, se voi yhtä hyvin satuttaa. Jos fiktiota voi rakastaa, miksei fiktiota kohtaan voi myös kokea inhoa tai vihaa?

Lähteet:

Hiroki Azuma: Otaku: Japan’s Database Animals

Saito Tamaki: Beautiful Fighting Girl

Kategoria(t): waifu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Waifu ja Otaku

  1. Vahvin sanoo:

    Kyseessä ei ollut ivallinen viittaus. Mielestäni tämä blogi on hyvä esimerkki Saiton kuvailemasta otakufiktiosta. En tietenkään ole kanssasi samoilla linjoilla joka asiassa. Suurin eroavaisuus on lienee tässä 2D vs 3D asetelemassa, sillä tunnut näkevän waifun todellisuuspakona ja animen olevan ideaalista. Lisäksi mielestäni waifurakkaus kohdistuu hahmotyyppiin eikä niinkään yksittäiseen hahmoon. Saito kuvaili mielestäni hyvin kuinka anime on leveää eikä syvällistä. Sillä ei ole vertikaalista syvyyttä, mutta sillä on horisontaalista syvyyttä. Moehahmojen sisältö on laajentuu joka kausi. Jos rakastat Reistä niin rakastat kaikkia Rei-hahmoja, jotka täydentävät edelleen Reitä.

    Sinänsä hienoa miten yksiin sinun ja Saiton näkemykset käyvät aikaisemmissa blogauksissa. Varsinkin tuo ensimmäinen blogaus, jossa käsittelet todellisuutta mielikuvitusystävien kautta on varsin Saiton ajatuksia täydentävää settiä. Uskonnon kohdalla tosin menit mielestäni vähän harhaan, sillä Jumalaan kohdistuvan rakkauden uskotaan olevan todellista. Tuo ajatus, että mielikuvitusystävät/waifut olisivat osa aikuistumista ja hyvää mielikuvaharjoittelua on jännä. Kyseessähän on otakujen kohdalla päinvastainen asia, sillä otakut eivät todellakaan waifuile sen takia että haluaisivat aikuistua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s